FLYERS VI GEMMER – OG DEM VI GLEMMER

HVORDAN UNDGÅR DU, AT DIN FLYER BARE RYGER UD TIL HØJRE?

Den udfordring kender de fleste vist! Hvordan får du modtageren til at læse din folder eller flyer? Og hvordan sikrer du, at de ikke bare efterlader den i skralderen?Læs med her og få succes med fem nemme skridt.

Er den værd at gemme?
Inden vi når til de fem nemme skridt, skal vi dog lige runde det mest grundlæggende, som du skal skrive dig bag øret, hvis din flyer skal gemmes. Rigtig mange faktorer bliver afvejet i hjernen, når vi ser en flyer og overvejer, om vi skal gemme eller glemme. Disse afvejninger er mere eller mindre rationelle, og selv de mest rationelle er drevet af urmennesket i os alle – vores primalhjerne. Primalhjernen er styret af to ting: sex og anerkendelse – og alt det, som primalhjernen vurderer kan føre til, at vi får mere af de to ting.

Når vi ser en flyer, fortager vores hjerne altså en lynhurtig afvejning: Hvad er chancen for, at denne flyer bidrager til sandsynligheden for, at jeg enten får mere sex eller mere anerkendelse. Det er måske en hurtig forsimpling af, hvad der i bund og grund driver os. Jeg uddyber gerne en anden gang.

1. INDHOLD VS. FORM

Første skridt i retning af en gemmeværdig flyer er at adskille form og indhold fra hinanden. Form og indhold skal selvfølgelig altid spille sammen, men for at få mest muligt ud af hver del kan det godt betale sig at tænke på dem hver for sig. De to elementer dækker nemlig over to forskellige ting:

Indholdet – det, der bliver sagt med ord og billeder

Formen – design, layout og det jeg kalder den fysiske form, altså papirtype, efterbehandling, falsning (den måde papiret er foldet på) osv.

Meget ofte bliver energien lagt i indholdet – altså HVAD, der skal stå på flyeren. Det er selvfølgelig også vigtigt, men det er langt fra det eneste parameter. Når du har tænkt dem adskilt, skal du nu skabe synergi mellem dem – og når du gør det, kommer du måske frem til en så genial flyer, som dem du ser herunder. 

2. Gør flyeren værd at bruge

Tag udgangspunkt i kunderejsen. Det har du sikkert hørt før, men hvad hulen vil det egentligt sige? Kunderejsen er i bund og grund et supplement til kundepersona og handler om, hvor købeklar din kunde er på det tidspunkt, I har kontakt. Har kunden et erkendt problem? Har kunden en anelse om, hvordan det problem kan løses? Er kunden villig til at løse det?

I denne sammenhæng, hvor en virksomhed netop har holdt et oplæg, gælder det derfor om at lave en flyer, der bygger bro til det, der blev talt om i oplægget. Det er selvfølgelig umuligt at bruge en generisk flyer og tro, at man rammer alle modtagere på rette tid og sted. Men når de lige har lyttet til dit oplæg, har du i hvert fald haft muligheden for at flytte dem i en bestemt retning – og hvis din flyer skal være interessant, er det naturligt, at du bygger videre på det, du lige har præsenteret. Det hjælper i hvert fald ikke bare at gentage det, du lige har sagt.

 

3. Praktisk layout gør flyeren nem at afkode

Sørg for at dine budskaber bliver fortalt på en måde, som understøttes af designet og layoutet. Hvis du eksempelvis gerne vil give nogle guidelines til din modtager, så drop den tætskrevne prosa og lav det som en tjekliste – sørg for, at flyeren er nem at bruge. Du kan også tænke rent visuelt eller æstetisk, hvis målet udelukkende er, at din flyer skal skille sig ud.

4. Foldeteknikker gør flyeren nem at gemme

Ind i mellem sidder jeg til et sponsorarrangement og nipper til lidt forskelligt vin. Engang smagte jeg en vin, jeg kunne smage resten af aftenen – men da jeg skulle bestille den, anede jeg ikke, hvad den hed. Det var endda på trods af, at der lå en folder på min plads, som jeg kunne have taget med mig. Problemet var, at folderen var umulig at tage med sig. Uanset hvordan man vendte og drejede den, kunne den ikke være i en lomme.

Sørg derfor for at flyeren eller folderen passer ned i baglommen – eller clutchen for dens sags skyld – så den er nem at tage med sig. Det kan du gøre ved at benytte forskellige foldeteknikker. Du kan for eksempel også lave en udstansning eller perforering i papiret, der gør det nemt at rive vigtig information ud og gemme i pungen.

5. Interaktion gør flyeren nem at huske

Vil du være sikker på, at din flyer bliver husket, kan du tænke i at understøtte budskabet med den fysiske form, så det kræver eller forudsætter en form for interaktion at afkode det fulde budskab. Se eksempelvis denne invitationsflyer: https://dk.pinterest.com/pin/208502657727412408/

Ligeledes for at skabe interaktionen kan du også kombinere din flyer med det digitale univers. Fx ved hjælp af Augmented Reality.

LÆS LIGNENDE BLOGS

DIRECT MAIL I DEN DIGITALE TIDSALDER

Den fysiske Direct Mail var engang en af de vigtigste brikker i marketingspillet, men digitaliseringen har ændret spillereglerne.

TJEKLISTE TIL DIG, DER SENDER FILER TIL TRYK

Det er ikke altid nemt at holde styr på alle detaljerne, når man skal aflevere filer til tryk eller gøre pdf’en trykklar. Bliv klogere med vores tjekliste.

PRODUKTION OG KONTOR

C M Rasmussens Vej 1,
8961 Allingåbro

Tlf: +45 86 48 36 00

 

Salgs- og leveringsbetingelser

Persondatapolitik

KONTAKT